تحلیل و تفسیر

تحلیل یک نگاه

تحلیل و تفسیر

تحلیل یک نگاه

نیویورک تایمز: سیاست‌های نمایشی ترامپ با هیچ استراتژی خاصی سازگاری ندارد

یک روزنامه آمریکایی با تاکید بر اینکه ترامپ هیچ راهبرد نظامی خاصی ندارد، نوشت رئیس جمهور آمریکا در مسائل سیاسی ناشی و صرفا به دنبال قدرت نمایی است.


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، در گزارشی به جاه طلبی های نظامی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پرداخت و نوشت سخنرانی ها و طرح های بودجه ای ترامپ برای ارتش آمریکا نشان می دهد که ریاست جدید در کاخ سفید مجذوب یک قدرت نظامی خام است. 

نیویورک تایمز نوشت که به نظر می رسد ترامپ تمرکز کافی ای روی جزئیات جنگ های ادامه دار آمریکا در افغانستان، عراق و سوریه و جنگ جهانی علیه داعش نداشته باشد زیرا هیچ کدام از این جنگ ها با به کارگیری ناوهای هواپیمابر جدیدی که ترامپ وعده داده است، حل نمی شوند و حتی ژنرال های آمریکایی هشدار می دهند که این جنگ ها با طرح های پیشنهادی ترامپ در زمینه کاهش بودجه دیپلماسی به شکست ختم خواهند شد.

ترامپ نقش اساسی ارتش آمریکا را پیروزی در جنگ ها عنوان و در سخنرانی اخیر خود اینطور اعلام کرده است: ما به ارتش خود ابزاری می دهیم که برای جلوگیری از وقوع یک جنگ و یا در صورت لزوم برای یک جنگ نیاز دارید و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که پیروز شوید.

این در حالیست که بر اساس این گزارش، بیشتر ژنرال های ارتش آمریکا تاکید دارند که این درگیری های سیاسی است که یک جنگ را به وجود می آورد و بنابراین یک جنگ را به ندرت می توان صرفا از طریق به کار بردن قدرت و زور از میان برد و زمانی می توان پیروز یک جنگ شد که مسائل سیاسی زمینه ساز وقوع این جنگ را رفع کرد.

نیویورک تایمز نوشت که دیدگاه های ترامپ نشان دهنده این است که وی ظاهرا سیاست هایی را در پیش گرفته است که با هیچ استراتژی خاصی سازگاری ندارد.

ترامپ درخواست کاهش میلیاردها دلار از بودجه وزارت خارجه و برنامه های کمک های خارجی را برای گسترش ارتش آمریکا مطرح کرده است که این به معنای نابودی استراتژی آمریکا در مکان هایی مانند افغانستان و عراق است زیرا استراتژی واشنگتن در این کشورها بر پایه دیپلماسی و تلاش های سیاسی مانند آموزش نیروهای پلیس متکی است که با کاهش هزینه ها این استراتژی ها نابود می شوند.

نیویورک تایمز نوشت ترامپ یک دیدگاه قدیمی و به مراتب ناسیونالیستی دارد که تصور می کند قدرت نظامی فاکتور نهایی تعیین کننده پیروزی در یک جنگ به حساب می آید و صراحتا بیان نکرده است که به کارگیری قدرت نظامی در کدام عملیات نظامی طاقت فرسایی که در خاورمیانه برپاست، به پیروزی ختم شده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت اولویت بیشتر دولت هایی که روی کار می آیند، هزینه های نظامی کشورشان است و پروسه ای سه مرحله ای شامل شناسایی مشکلات، تعیین استراتژی و نهایتا خرید تجهیزات لازم برای اعمال استراتژی تعیین شده را در پیش می گیرند اما به نظر می رسد که ترامپ این پروسه را برعکس شروع کرده باشد.

«ارین سیمپسون» مشاور امور مربوط به امنیت ملی و مشاور سابق ارتش آمریکا در افغانستان در این باره می گوید: من فکر نمی کنم پیشنهاد ترامپ برای افزایش هزینه های نظامی ارتباطی با یک راهبرد نظامی از جانب وی داشته باشد زیرا ترامپ زمان کافی برای انجام یک بررسی کامل راهبردی نداشته و با این وجود، درخواست ساخت ناوهای هواپیمابر جدید و قابلیت های هسته ای داده است.

نیویورک تایمز نوشت با توجه به اینکه از دیدگاه ترامپ، توان و برتری نظامی به معنای قدرت است و قدرت به معنای پیروزی است می توان پی برد که چرا او به بیان استراتژی دولت خود برای مقابله با القاعده و داعش و یا مهار چین نپرداخته است.

درحالیکه دکترین آمریکا بر مهار جنگ از طریق تسلط نظامی تاکید دارد و این همان چیزی است که رومیان باستان به آن «صلح از طریق قدرت» می گویند اما ترامپ بدون اینکه یک هدف خاص را مشخص کند صرفا خواستار تسلیحات هسته‌ای و ناوهای هواپیمابر شده است و این نشان می دهد که از نظر ترامپ،‌ داشتن این تسلیحات نظامی و هسته‌ای هدف محسوب می شوند.

سیمپسون با اشاره به درخواست ترامپ برای افزایش 54 میلیارد دلاری بودجه ارتش آمریکا، تاکید کرده است که پول خرج کردن استراتژی به حساب نمی آید.

نیویورک تایمز در پایان گزارش خود با اشاره به اینکه درخواست ترامپ برای رقابت تسلیحات هسته استراتژی سنجیده ای محسوب نمی شود،‌ نوشت ترامپ هنوز در مسائل سیاسی ناشی است و نشان داده که استعداد بازیگری و صحنه سازی دارد و درصدد است تا از طرح ساخت گران قیمت ترین سیستم های تسلیحاتی جهان، برای قدرت نمایی استفاده کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد